madah hati

Ramai manusia sibuk setiap hari membersihkan dan mencantikkan diri yang lahir. Tapi anggota batinnya dibiarkan kotor dan berdaki. Padahal rusaknya kehidupan di dunia berasal dari kekotoran batin

Thursday 1 January 2009

APALAH YANG ADA PADA PARAS RUPA

Kalau seseorang itu cantik, menarik dan tampan dan pandai pula bergaya dan berpakaian, ramai orang suka memandang. Ada tarikan. Ramai yang suka berkenalan. Bahkan ramai yang akan terpikat, ingin dibuat teman atau pacaran. Dia akan jadi rebutan.

Namun, apalah harga sekujur tubuh walaupun cantik dan memikat. Apalah nilai sekeping jasad yang indah mata memandang. Yang rambutnya ikal mayang. Hidung bak seludang. Bibir bak delima merekah. Pipi bak pauh dilayang. Yang pinggangnya ramping, dadanya bidang. Tetapi akalnya kurang .

Akal yang tidak ada ilmu. Bodoh, tidak tahu dan tidak faham. Tidak bisa dibawa berbincang. Tidak ada pendapat atau buah fikiran. Semua persoalan dijawab dengan senyuman kosong yang tidak mempunyai arti apa-apa.

Lebih-lebih lagilah kalau dia gila dan kurang siuman. Percakapannya tidak logik dan tidak seimbang. Hanya meracau-racau, tidak ada pertimbangan. Apa yang salah pada orang, betul pada dia. Apa yang betul pada orang, salah pada dia. Dia anggap semua orang lain gila. Dia saja yang tidak gila. Itulah tanda dia gila .

Kalau bodoh atau gila, cantik macam manapun tidak diambil kira. Jasad dan tubuh akan hilang cantiknya kalau bodoh atau gila. Akal itu lebih utama dari paras rupa. Malahan kecantikan rupa paras hanya akan terlihat bila kita ada akal yang sempurna .

Namun, apalah harga sebuah akal walaupun bijak dan berilmu. Apalah nilai sebuah akal yang tahu segala sesuatu. Pandai berhujah, pandai menyelidik, pandai mengkaji dan pandai merumuskan sesuatu. Kalau hati gelap dan kotor .

Hati yang penuh dengan dosa dan noda. Hati yang penuh dengan bermacam-macam sifat kotor dan keji. Khianat, bakhil, kasar, pemarah, angkuh, sombong, penting diri, buruk sangka, hasad dan dengki. Nafsu yang rakus dan buas macam kuda liar. Meronta-ronta hendak merebut dunia seolah-olah tidak akan mati.

Lebih-lebih lagilah hati yang tidak kenal Tuhan. Yang tidak cinta dan takut dengan Tuhan. Yang telah menabalkan nafsunya sendiri menjadi Tuhan. Tidak ada akhlak kepada Tuhan. Tidak ada akhlak sesama manusia.

Apa artinya orang yang kacak, cantik dan tampan, mempunyai akal yang bijak dan tajam, tetapi jahat dan tidak berakhlak. Kufur kepada Tuhan. Kasar pada manusia. Menindas, menekan dan menzalimi manusia. Kacak dan baguskah orang seperti ini? Cantik dan tampankah orang yang seperti ini? Kalau pun cantik, kalau pun tampan, semuanya akan tenggelam di dalam kejahatan dan kehinaan peribadinya. Orang akan benci. Orang akan marah. Kepintaran akal dan kecantikan paras rupanya akan hilang dan menjadi samar .

Hati dan rohlah yang paling berpengaruh. Kalau hati baik dan luhur, ia akan terpancar kepada akal dan jasad. Hati dan roh itu adalah hakikat diri manusia . Berusahalah untuk mencantikkan hati . Kecantikan hati itu lebih utama dari kecantikan akal dan paras rupa . Kecantikan akal dan paras rupa akan habis di dunia. Kecantikan hati akan bersinar sampai bila-bila, kekal tanpa penghujungnyasampai ke Akhirat.

1 comment:

  1. Baiklah hati maka baiklah diri seseorang
    Buruklah hati maka buruklah diri seseorang
    Tak penting serupawan apapun...tak penting sepintar apapun...jika hati nya hitam...maka Allah tetap akan menghitamkannya...

    Salam kenal...
    Artikelnya luar biasa
    Syukron atas kunjungannya...saya link blognya ya..

    ReplyDelete